fredag 20 april 2012

Film klassisk ridning del 1


I förra veckan tog jag med mig Yeats och åkte på årets första träff i ”Ecole de Légèreté”. Med start idag tänkte jag lägga ut ett par filmer på när jag jobbar Yeats.

Denna första dag fick jag visa upp att grunderna fanns på plats efter vinters långa uppehåll:
  1. Yeats är lugn och uppmärksam och kan koncentrera sig på mig
  2. Yeats är lätt för handen och lätt för skänkel
  3. Yeats visar eftergift i munnen, dvs rör underkäken avspänt, sväljer saliv
  4. Flexions a) hög, b) till höger resp vänster, c) sänker halsen d) eftergift i nacken

Lätthet för handen
Att en häst är lätt i handen innebär att den inte hänger på bettet, eller drar sig undan kontakten. Denna lätthet ska finnas kvar även när hästen får längre hals och får gå lång och låg, när man ställer och böjer och när hästen ombes att ge efter i nacken. Detta är A och O.

Lätthet för skänkeln
Lätthet för skänkel innebär att hästen svarar framåt för ett mycket lätt tryck från skänkeln, ungefär som ”vinddraget ifrån stöveln”. Lätthet för skänkeln innebär också att hästen bibehåller den gångart med det tempo jag bett om utan att jag är där och driver.

Just för Yeats
För Yeats är den långa och låga positionen viktigt eftersom han dels har en lång rygg och dels är överbyggd. Därför låg tyngdpunkten den första dagen på att kolla att Yeats kan gå i denna form i alla gångarter och i övergångar mellan gångarter och vid varvbyte. ”Viktigt” innebär inte att jag aldrig någonsin höjer honom, viktigt innebär att jag ska kunna be Yeats återgå till denna position med halsen (öronen i mankhöjd) och nacken (näsan klart framför lodlinjen) så ofta och när jag ber om det. En hals som är lägre än öronen i mankhöjd är inte användbart för någon häst, en sådan position placerar bara för mycket vikt på frambenen.

Prioriteringar
Du kan se, speciellt på slutet när vi ska göra 10-meters volten i galopp med Yeats ställd utåt att Yeats kommer upp med huvdet i det andra försöket. Denna volt var jobbig för Yeats och jag fick tydligt be om att få volten just 10 meter. Eftersom mina diskreta signaler med händerna och viktshjälper inte räckte till för att övertyga Yeats om att göra en 10-meters volt fick jag ta ut vänster hand mera samt knacka med spöt på höger bog. Yeats svarade fint men för att klara uppgiften tog han upp hals och huvud för att utnyttja den balansstång som halsen utgör. Det är helt OK. Han kommer få fortsätta ta upp halsen tills han blir starkare och mer koordinerad så han inte behöver ta till halsens vikt för att fixa volten, då kan jag be honom vara kvar i en rundare form med eftergift i käken och nacken.

Eftergift i munnen
Tittar du noga kan du se att Yeats har en eftergiven mun, dvs att han rör underkäken då och då. Han gör det inte konstant och detta är en av det saker jag ska jobba vidare med. Har man en gång känt skillnaden på att rida en häst med eftergift i käken jämfört med en som inte har det så vet man varför detta är viktigt. Lösgjordhet hos hästen och lätthet för handen börjar här!




1 kommentar:

  1. Men nu är jag jättenyfiken! Ni som klickat i "håller inte med" vad har ni regerat på?

    MVH
    Lena

    SvaraRadera